PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI DAN UNTUK SAHABAT-SAHABAT SEMUA
PENDAHULUAN
• Menuntut Ilmu Adalah Ibadah Yang Amat Dituntut Oleh Islam. Ummat Islam Diwajibkan Menuntut Yang Boleh Menjadikan Mereka Dapat Melaksanakan Kewajipan Mereka Dan Menjauhkan Mereka Dari Perkara Yang Dilarang.
• Untuk Menjadikan Menuntut Ilmu Benar-benar Menepati Islam, Adab-adabnya Hendaklah Dipelihara. Jesteru Itu, Para Ulamak Telah Menulis Berkenaan Adab Menuntut Ilmu Dalam Karya Masing-masing. Di Antara Kitab Yang Dijadikan Rujukan Ialah Kitab Ihya’ Dan Kitab Ta’lim Al Muta’llim.
Adab Guru Dan Penuntut Ilmu
1-Membersihkan Diri Dari Segala Sifat Mazmumah Seperti Dengki, Dendam, Riya’, Ujub Dan Suma’ah.
Benda Suci Yang Dimasukkan
Ke Dalam Bekas Yang Kotor, Mengakibatkan Benda Suci Bertukar Menjadi Kotor.
• 2-Memberi Perhatian Kepada Apa Yang Sedang Diajar.
• إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ
3- Tidak Meremeh-remehkan Ilmu Yang Diajar Dan Tidak Berusaha Untuk Tuan Kepada Ilmu.Bahkan tunduk kepada ilmu yang diajar walaupun ianya bercanggah dengan nafsu sendiri.
• 4- Tidak Melibatkan Diri Dalam Perkara Khilaf Sebelum Perkara Asas Difahami.
• 5- Setiap Ilmu Yang Dipelajari, Dipelajari Secara Mendalam.
6- Mempelajari Ilmu Menurut Turutan.
• 7- Tujuan Utama Menuntut Ilmu Adalah Mencari Reda Allah.
GURU MURSYID
• Guru Mursyid Ialah Guru Yang Mampu Menerang, Menunjuk, Memberi Ilham Dan Menjadi Contoh Kepada Kebenaran. Guru Mursyid mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Allah.
CIRI-CIRI GURU MURSYID
1-Alim
2-Warak
3-Berpengalaman
TANGGUNGJAWAB GURU MURSYID
• 1-Menganggap Para Penuntut Ilmu Sebagai Anaknya.
Aku Adalah Seperti
Bapa Kamu.
• 2-Mengajar Bertujuan Mencari Reda Allah
• 3-Sentiasa Memberi Nasihat Kepada Penuntut Ilmu.
•
• 4-Mencegah Akhlak Keji Dari Penuntut Ilmu Dengan Hikmah
• 5-Tidak Merendah-rendahkan Guru Lain Dan Ilmu Yang Diajarnya.
• 6-Mengajar Menurut Tahap Kefahaman Penuntut Ilmu.
• 7-Beramal Dengan Apa Yang Diajar
SOALJAWAB AGAMA
Salah satu cara mengajar ialah melalui soaljawab agama. Guru dan pelajar mesti beramal dengan adab-adab bertanya.
Jawapan adalah amanah ilmu. Guru jangan malu menangguhkan jawapan yang dia kurang pasti kesohihan.
Guru hendaklah sentiasa hadis riwayat al Darimi walaupun lemah sanadnya tetapi maknanya adalah sohih:
أَجْرَؤُكُمْ عَلَى الْفُتْيَا، أَجْرَؤُكُمْ عَلَى النَّارِ
Orang yang paling berani memberi fatwa adalah orang yang paling berani masuk neraka.
Imam Malik sendiri pernah diajukan 48 soalan, tidak dijawabnya melainkan 16 soalan sahaja. Manakala 32 soalan lagi Imam Malik berkata aku tidak tahu.
Dalam riwayat yang lain dinyatakan:
Aku pernah datang menemui Imam Malik dan mengemukakan 40 soalan, beliau tidak melainkan 5 soalan sahaja.
Guru hanya bertugas menyampai Ilmu bagi pihak lain. Guru wajib memastikan jawapan menepati yang sebenar. Untuk itu, guru perlu merujuk kepada sumber muktabar. Jika tidak , dia terdedah kepada murka Allah:
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
[36]
Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
JAWAPAN SEGERA ATAU SEBALIKNYA
Guru tidak wajib segera menjawab soalan yang dikemukakan melainkan soalan tersebut berkaitan fardu ain kepada orang yang bertanya yang wajib disegerakan. Selain dari keadaan tersebut, guru tidak wajib segera menjawab soalan. Pelajar yang mendesak gurunya segera menjawab soalan sedangkan soalan tersebut tidak wajib disegerakan, adalah pelajar yang tidak mematuhi adab menuntut ilmu.
RENUNGAN
Berikut ayat-ayat yang berkaitan kisah guru dan pelajar.
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا (60) فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَبًا (61) فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِنْ سَفَرِنَا هَذَا نَصَبًا (62) قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنْسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَبًا (63) قَالَ ذَلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَى آثَارِهِمَا قَصَصًا (64) فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا (65)
قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا (66) قَالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا (67) وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا (68) قَالَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا (69) قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلَا تَسْأَلْنِي عَنْ شَيْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا (70)
فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا (71) قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا (72) قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرًا (73)
فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا نُكْرًا (74) قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا (75) قَالَ إِنْ سَأَلْتُكَ عَنْ شَيْءٍ بَعْدَهَا فَلَا تُصَاحِبْنِي قَدْ بَلَغْتَ مِنْ لَدُنِّي عُذْرًا (76)
فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا (77) قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَيْهِ صَبْرًا (78)
[60]
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Musa berkata kepada temannya: "Aku tidak akan berhenti berjalan sehingga aku sampai di tempat pertemuan dua laut itu atau aku berjalan terus bertahun-tahun".
[61]
Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah.
[62]
Setelah mereka melampaui (tempat itu), berkatalah Nabi Musa kepada temannya: "Bawalah makan tengah hari kita sebenarnya kita telah mengalami penat lelah dalam perjalanan kita ini".
[63]
Temannya berkata: "Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu; dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan Syaitan; dan ikan itu telah menggelunsur menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan".
[64]
Nabi Musa berkata: "Itulah yang kita kehendaki "; merekapun balik semula ke situ, dengan menurut jejak mereka.
[65]
Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami, dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami.
[66]
Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?"
[67]
Ia menjawab: "Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku.
[68]
Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi?
[69]
Nabi Musa berkata: "Engkau akan dapati aku, Insyaa Allah: orang yang sabar; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu".
[70]
Ia menjawab: "Sekiranya engkau mengikutku, maka janganlah engkau bertanya kepadaku akan sesuatupun sehingga aku ceritakan halnya kepadamu".
[71]
Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, ia membocorkannya. Nabi Musa berkata: "Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perkara yang besar".
[72]
Ia menjawab: "Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?"
[73]
Nabi Musa berkata: "Janganlah engkau marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu); dan janganlah engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut ilmu)".
[74]
Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu ia membunuhnya. Nabi Musa berkata "Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar!"
[75]
Ia menjawab: "Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?"
[76]
Nabi Musa berkata: "Jika aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku".
[77]
Firman Allah menceritakan bahawa mereka yang memperolehi ilmu ialah mereka memberi tumpuan dan mempunyai daya pemikiran yang bagus.
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ (37)
[37]
Sesungguhnya (keterangan-keterangan dan peristiwa-peristiwa) yang tersebut itu, tidak syak lagi mengandungi pengajaran bagi sesiapa yang mempunyai hati (yang sedar pada masa membacanya), atau yang menggunakan pendengarannya dengan bersungguh-sungguh (kepada pengajaran itu) dengan menumpukan hati dan fikiran kepadanya.
MAJLIS ILMU HENDAKLAH DIHORMATI
Firman Allah :
إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى (12) وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى (13)
[12]
"Sesungguhnya Aku Tuhanmu! Maka bukalah kasutmu, kerana engkau sekarang berada di Wadi Tuwa yang suci.
[13]
"Dan Aku telah memilihmu menjadi Rasul maka dengarlah apa yang akan diwahyukan kepadamu.
[14]
Wallahua’lam
أخوكم في الاسلام
أحمد ترمذي طه
المحاضر بكلية السلطان زين العابدين
ورئيس مركز التلقي بباتو ركيت
0 ulasan:
Catat Ulasan